Joan Fontcuberta, Gastropoda, XXIII

Joan Fontcuberta: Gastropoda & Trauma

Otvoritev 31. maj 2018 ob 20h
1. 6. – 13. 7. 2018

 

Joan Fontcuberta je mednarodno priznan umetnik iz Barcelone, ki se ukvarja tudi s pisanjem, poučevanjem in kuratorstvom.  Že od začetka delovanja sredi osemdesetih let prejšnjega stoletja njegov opus izkazuje izrazito konceptualni pristop, prežet z mnogimi pomenskimi dvoumnostmi in humorjem, kar ustvarja dvom in nezaupanje v avtoriteto domnevno prikazane resničnosti v mediju fotografije. Fontcubertovi projekti se v raziskovanju dokumentarnosti in pripovedništva ukvarjajo s problematiko reprezentacije v fotografiji, kot tudi s vprašanji spomina, znanosti, resnice, dvoumnosti in iluzije. Z duhovitostjo in izostrenim teoretičnim pristopom, ter brezhibno uporabo različnih umetniških tehnik, v svojih delih ustvarja protislovja in napetosti med tenkočutnostjo in absurdom.

Med njegovimi najbolj znanimi umetniškimi projekti so Fauna, Sputnik in Herbarium, pred kratkim pa je predstavil nov projekt Trepat. V Galeriji Photon se predstavlja z dvema novejšima projektoma Gastropoda in Trauma, ki nosita značilen Fontcubertov pečat igrivosti, humorja in inteligence. V obeh projektih umetnik fotografske podobe obravnava kot žive, biološke organizme, vpete v naravne procese življenjskega cikla. Po Fontcuberti “fotografije podlegajo organskemu metabolizmu; se rodijo, se razvijajo, odraščajo, razpadajo in umrejo ter s tem omogočijo njihovo novo življenje”.

V projektu Gastropoda se Fontcuberta ukvarja z “metabolizmom podob” skozi “so-avtorstvo” polžev, ki so v avtorjevem domačem poštnem nabiralniku načeli slike prejetih galerijskih vabil. V izbranih “prebavljenih” delih je še vedno mogoče prepoznati obrise izvirnih podob. V projektu Trauma pa avtor opazuje, kaj se zgodi, ko fotografija zaradi kemikalij, občutljivih na svetlobo, opusti funkcijo upodabljanja, ne ponazarja več resničnosti, temveč deluje le kot njen osnutek v obliki propadajočih podob. Fontcuberta v obeh projektih izpostavlja vprašanje ravnovesja med dokumentarnim pričevanjem originala in njegovo razgradnjo ter s tem “evolucijo” fotografske podobe od reprezentativnosti do objekta.

Z novejšima projektoma Fontcuberta reflektira situacije, ko fotografija zapusti svojo podobo in se tako osvobodi "svoje duše". Kaj ostane, ko fotografija ne nakazuje več resničnosti izven sebe, temveč postane le njen substrat? Ko je njen preostanek prisoten le v obliki kemikalij, občutljivih na svetlobo? Podobno se sprašuje tudi Geoffrey Batchen - kaj se zgodi, ko je edina referenca na fotografijo fotografija sama? Ko "duša podobe" - informacija - zapusti njeno telo - podporo - in postane njen duh. Seveda obstaja več različnih duhov in več različic "fantomskih slik"...

 

Fotografije dogodka

Video prispevek iz oddaje Osmi dan RTV SLO

Predavanje Joana Fotncuberte