logo-mini

Vanja Bučan: Imaginarne ekologije

21. 5. – 14.6. 2019
otvoritev: torek, 21. 5. ob 19h

 

Vanja Bučan je mednarodno uveljavljena slovenska fotografinja, ki živi in dela v Berlinu. Diplomirala je na Kraljevi akademiji lepih umetnosti v Haagu, na oddelku za dokumentarno fotografijo, kjer pa se je že med študijem odmaknila od dokumentarnega žanra in se usmerila v inscenirano fotografijo. Preden se je posvetila fotografiji, je študirala sociologijo na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani in se aktivno ukvarjala z okoljskim aktivizmom, kar se kaže tudi pri zastavljenih projektih v njenem opusu. Fotografijo vidi namreč kot odprt medij, v katerem lahko izrazi svoj pogled na družbo in s tem povezano kritiko. Vredno je tudi omeniti, da pred odhodom v Berlin v okviru Maribor EPK 2012 delala kot fotografinja za ekipo Urbanih brazd. S predelavo svojih fotografij in z njihovim umeščanjem v inscenirane kompozicije prikazuje dekonstruirano, večplastno realnost, ki se v njenih vizualno bogatih delih meša s fikcijo.

Na razstavi v Galeriji Photon predstavlja seriji Sequences of Truth and Deception / Zaporedja resnice in prevare in Looking for Sadiq / V iskanju Sadiqa, v katerih se osredotoča predvsem na odnos med ljudmi in naravo, ki ga vidi obenem kot soodvisnega in hkrati izkoriščevalskega. V delih ga pogosto prikaže s pomočjo vizualnih metafor, ki v ospredje postavljajo tudi širša družbena vprašanja, fotografijam pa dodajo tudi nadrealistično noto. Obe predstavljeni seriji tako vzbujata več možnih interpretacij, ki pa so predvsem odvisne od različnih senzibilnosti in izkušenj gledalcev.

V seriji Zaporedja resnice in prevare (2015 - 2019) Vanja Bučan raziskuje naš ambivalenten odnos do narave, ki jo, po njenem mnenju, obvladujejo dominacija, izkoriščanje in idealizacija. V anonimnih portretih in tihožitjih skuša Bučanova ustvariti kompleksno in dekonstruirano vizijo narave. Fotografije v seriji delujejo kot igrive skice, ki predstavljajo človekovo pogojno in "eksotično" ljubezen do narave. Kljub nenehnemu onesnaževanju, ki ga prinaša sodobno življenje, mnogo ljudi vsakodnevno kaže vsaj minimalno skrb za okolje (posajanje dreves, recikliranje, skrb za izumrle vrste živali, itd.), ki pa zgolj zmanjšujejo posledice naše planetarne resničnosti.  Tako je v seriji predstavljen predvsem koncept dualnosti, ki se kaže v naši nadvladi nad naravo, po drugi strani pa v našem romantiziranju narave. Lahko bi rekli, da gre za nekakšno alegorijo antropocentrizma, kjer je težko določiti ali fotografije prikazujejo ljubezen ali dominacijo. Serija uspešno predstavi pojem "imaginarne zasebne ekologije" na abstraktni in metaforični način, kjer je človeška prisotnost predstavljena skozi posamezne dele telesa, ki v ambivalentnih postavitvah s svojo prisotnostjo ustvarjajo več različnih situacij.

Njena najnovejša serija, V iskanju Sadiqa (2018), predstavlja avtoričino refleksijo in razmišljanje ob njenem nedavnem potovanju po Maroku. Razumeli bi jo lahko kot vizualni potopisni dnevnik, z reprezentativnimi fotografijami lokalnih krajin in kulturnih detajlov. V seriji svoje doživljanje Maroka prezrcali na posnetke z namerno dekonstrukcijo in transformacijo podob, ki v sebi nosijo avtoričino sporočilo antropocentričnega odnosa človeka do narave. Ker Maroko velja za starodavno in mistično deželo, so bile sledi človekovega onesnaževanja za avtorico še bolj očitne. V fotografije krajin tako umetelno vključuje predmete, narejene iz plastike in drugih umetnih materialov. Atraktivne modre rokavice, ki držijo banane; ženska pokrita z digitalnim potiskom rož pred rastlinjem; plastenka s pokrovčkom v isti barvi tipičnih maroških ploščic; zmečkana plastična vrečka, ki zrcali vetrne sledi puščavskega peska v ozadju ipd. - vsi ti motivi odigrajo svojo estetko in pomensko vlogo. Ob avtoričini spretnosti inscenirane fotografije delujejo v simbiozi s svojim okoljem kot metafore in tako postanejo integralni gradniki »imaginarnih ekologij«, kot jih ustvarja Bučanova.

Njena dela so bila razstavljena na mnogih pomembnih mednarodnih skupinskih razstavah kot so: Month of Photography Los Angeles, MOPLA official group Show (2018); Camouflage, City Oases, NORDICO City Museum v Linzu (2018); Visions of Nature, Kunst Haus Wien, Museum Hundertwasser na Dunaju (2017); na uradni razstavi nagrade Renaissance Photography Prize, Getty Images Gallery, v Londonu (2016). Sodelovala je tudi na različnih bienalih in festivalih po svetu: Directors Choice Series’ Circulation(s), Photo Zurich v Švici (2019); Vento Solar, Solar Photo Festival, Fortaleza, v Braziliji (2018); Loba 2018, Photolux Festival, Lucca v Italiji (2018); Athens Photo Festival, Benaki Museum, Atene (2018); 3rd Beijing Photo Biennial: Confusing Public and Private, CAFA Art Museum, v Pekingu. Njena dela so bila nominirana za Prix Pictet in Oscar Barnack Leica Award, za serijo Sequences of Truth and Deception pa je prejela dve pomembni nagradi; leta 2015 Lens Culture Exposure Award, v letu 2016 pa Renaissance Photography Prize.

 

FOTOGRAFIJE OTVORITVE